چرا مردان بیشتر از زنان به کرونا مبتلا می‌شوند؟

آمارها نشان می‌دهد که مردان میانسال و مسن و کسانی که در شرایط جسمانی خوبی به سر نمی‌برند و سیستم ایمنی ضعیفی دارند، بیشتر در معرض ابتلا به ویروس کرونا هستند، ولی همین آمار حاکی از این است که مردان بیشتر از زنان به این ویروس آلوده می‌شوند.
این تبعیض جنسیتی برای نخستین بار در چین مشاهده شده است. تجزیه و تحلیل ۴۴ هزار و ۶۷۲ مورد تائید شده از اواخر سال ۲۰۱۹، یعنی از زمانی که این ویروس برای اولین بار در شهر ووهان پدیدار شد، تا ۱۱ فوریه نشان می‌دهد که میزان مرگ و میر در مردان ۸/۲ درصد است، در حالی که این میزان در میان زنان ۷/۱ درصد است.
ایتالیا هم که میزان مرگ و میر ناشی از کرونا در آن از چین پیشی گرفته است، همین روند مشابه را نشان می‌دهد. در این کشور، میزان مرگ و میر مردان ناشی از کرونا ۶/۱۰ درصد و در زنان ۶ درصد است.
جالب است بدانید که این روند حتی در هنگام شیوع بیماری سارس و مرس نیز دیده شده است. اما نکته اینجاست که در سال ۲۰۰۳، تعداد بیشتری از زنان نسبت به مردان از سندرم حاد تنگی نفس ناشی از سارس در هنگ‌کنگ رنج می‌بردند، اما تجزیه و تحلیل آمار نشان می‌دهد که میزان مرگ و میر در بین مردان ۵۰ درصد بالاتر بود. اما واقعا دلیل این روند چیست؟
دانشمندان هنوز دلیل اصلی این امر را نمی‌دانند، ولی حدس می‌زنند از آنجا که سیگار کشیدن و مصرف مشروبات الکلی در مردان بیشتر است، مرگ و میر ناشی از این ویروس‌ها نیز در آن‌ها بیشتر است. آن‌ها می‌گویند: افرادی که سیگار می‌کشند به احتمال زیاد به بیماری‌های مزمن ریه و قلب مبتلا می‌شوند و در نتیجه بیشتر در معرض خطر ویروس کرونا هستند.
به گفته دانشمندان، یکی از دلایل اصلی مرگ ناشی از کرونا این است که دیگر ریه‌ها کار نمی‌کنند و اگر ریه‌های فرد به دلیل سیگار کشیدن آسیب دیده باشند، اکسیژن بسیار کمی در خود ذخیره می‌کنند و در نتیجه بیشتر از افراد دیگر از این ویروس آسیب می‌بینند.
مطالعه‌ای که روی هزار و ۹۹ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ انجام شده و در مجله پزشکی نیو انگلند منتشر شده، نشان می‌دهد که افراد سیگاری حدود ۲۶ درصد بیشتر از افراد دیگر به دلیل تنگی نفس بستری شده‌اند یا در اثر این بیماری درگذشتند.
در ایتالیا، کمی ماجرا فرق دارد. در این کشور، اختلاف جنسیتی بین افراد سیگاری بسیار کمتر از چین است؛ چنانچه ۲۸ درصد از مردان سیگاری و ۱۹ درصد از زنان سیگاری هستند. این امر نشان می‌دهد که هنوز عوامل ناشناخته‌ای دخیل بر این تبعیض جنسیتی توسط کرونا وجود دارد.
گفتنی است که زنان سیستم ایمنی قوی‌تری نسبت به مردان دارند؛ البته به جز در دوران بارداری که کل سیستم بدن آن‌ها برای جلوگیری از سقط شدن جنین و همچنین رشد آن ضعیف می‌شود. همین امر نیز توضیحی موثر برای ابتلای بیشتر  به کووید ۱۹ است.
در آزمایش‌های سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷، میکروبیولوژیست‌های دانشگاه آیووا موش‌های نر و ماده را به ویروس کرونا که باعث ایجاد بیماری سارس می‌شد، آلوده کردند و دقیقا نظیر آنچه که در انسان اتفاق افتاده بود، موش‌های نر بیشتر از موش‌های ماده از بین رفتند. اما نکته جالب اینجاست که هنگامی که این تیم تخمدان‌های موش‌های ماده را از بدن‌شان خارج کردند، میزان مرگ و میر آن‌ها نیز همانند نر‌ها شد. این امر نشان می‌دهد که هورمون استروژن به گونه‌ای آن‌ها را از ویروس سارس محافظت می‌کند.
با این حال دانشمندان همچنان به دنبال پیدا کردن این سوال هستند تا دریابند که عوامل دیگر در ابتلای کمتر زنان به ویروس کرونا چه هستند تا بتوانند از این طریق دارو‌هایی بسازند که درصد کمتری از مردان نیز به این ویروس مبتلا شوند و از بین بروند.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *