آنچه در مورد غربالگری سرطان پروستات باید بدانید

آزمایش PSA یک آزمایش خون است که در درجه اول برای غربالگری سرطان پروستات استفاده می شود. این آزمایش میزان آنتی ژن مخصوص پروستات (PSA) در خون شما را اندازه گیری می کند که پروتئینی است که توسط بافت سرطانی و غیر سرطانی در پروستات تولید می شود. مقادیر کمی از PSA به طور معمول در خون گردش می کند.

سرطان پروستات شایع است و یکی از دلایل مرگ ناشی از سرطان است. تشخیص به موقع ممکن است ابزاری مهم در درمان مناسب و به موقع باشد. در مردان مبتلا به سرطان پروستات ممکن است سطح PSA بالا باشد. با این حال ، بسیاری از شرایط غیر سرطانی مانند بزرگ شدن یا ملتهب شدن پروستات نیز می توانند سطح PSA را افزایش دهند. آزمایش PSA می تواند سطح بالایی از PSA را در خون تشخیص دهد اما اطلاعات تشخیصی دقیقی در مورد وضعیت پروستات ارائه نمی دهد.

تست PSA تنها ابزاری است که برای غربالگری علائم اولیه سرطان پروستات استفاده می شود. یک آزمایش غربالگری رایج دیگر که معمولاً علاوه بر آزمایش PSA انجام می شود ، معاینه انگشتی رکتال است. در این آزمایش ، پزشک یک انگشت دستکش شده و روغن کاری شده را به راست روده وارد می کند تا به پروستات برسد. با احساس یا فشار بر روی پروستات ، پزشک میتواند در مورد وجود توده های غیرطبیعی یا مناطق سخت قضاوت کند.

نه آزمایش PSA و نه معاینه دیجیتال رکتال اطلاعات کافی برای تشخیص سرطان پروستات برای پزشک شما فراهم نمی کند. نتایج غیر طبیعی در این آزمایشات ممکن است پزشک شما را به توصیه نمونه برداری از پروستات سوق دهد. در طی این روش ، نمونه های بافت برای بررسی آزمایشگاهی برداشته می شوند. تشخیص نهایی سرطان براساس نتایج نمونه برداری است.

برای مردانی که قبلاً به سرطان پروستات مبتلا شده اند ، آزمایش PSA ممکن است برای موارد زیر استفاده شود:

  • بررسی اثربخشی درمان

  • بررسی از نظر وجود سرطان عود کننده

محدودیت های آزمون:

  • عوامل افزایش دهنده PSA: علاوه بر سرطان ، سایر مواردی که می توانند سطح PSA را افزایش دهند شامل بزرگ شدن پروستات (هیپرپلازی خوش خیم پروستات یا BPH) و پروستات ملتهب یا آلوده (پروستاتیت) هستند. همچنین ، سطح PSA به طور معمول با افزایش سن افزایش می یابد.

  • عوامل کاهش دهنده PSA: داروهای خاصی که برای درمان BPH یا شرایط ادراری استفاده می شوند و دوزهای زیادی از داروهای شیمی درمانی خاص ، ممکن است سطح PSA را کاهش دهند. چاقی نیز می تواند سطح PSA را کاهش دهد.

  • نتایج گمراه کننده: این آزمون همیشه یک نتیجه دقیق ارائه نمی دهد. افزایش سطح PSA لزوماً به معنای ابتلا به سرطان نیست. و بسیاری از مردان مبتلا به سرطان پروستات دارای سطح PSA طبیعی هستند.

  • تشخیص بیش از حد: مطالعات تخمین زده اند که بین ۲۳ تا ۴۲ درصد مردان مبتلا به سرطان پروستات که توسط آزمایش PSA شناسایی شده اند ، تومورهایی دارند که در طول زندگی آنها علائمی ندارد.

خطرات احتمالی

خطرات احتمالی آزمایش PSA اساساً مربوط به انتخاب هایی است که شما براساس نتایج آزمایش انجام می دهید ، مانند تصمیم برای انجام آزمایشات بیشتر و درمان سرطان پروستات. خطرات عبارتند از:

  • بیوپسی: روشی است که خطرات خاص خود را شامل می شود ، از جمله درد ، خونریزی و عفونت.

  • اثرات روانشناختی نتایج آزمایش مثبت کاذب: سطح PSA بالا اما هیچ سرطانی با نمونه برداری تایید نمیشود و تنها موجب ایجاد اضطراب میشود. اثرات منفی این مورد را می توانید با تکرار آزمایش در یک آزمایشگاه معتبر کاهش دهید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *