تشخیص بیماری ها از تصاویر تلفن همراه با کمک فناوری جدید 5 بعدی

تشخیص بیماری ها از تصاویر تلفن همراه با کمک فناوری جدید ۵ بعدی

این فناوری به نام HySP توسط محققان دانشگاه ساوثرن کالیفرنیا ساخته شده و در قیاس با فناوری های فعلی بسیار سریعتر و ارزان قیمت تر است و می تواند برای تشخیص و کنترل بیماری ها با استفاده از تصاویر تلفن همراه مفید باشد.

محققان دانشگاه ساوثرن کالیفرنیا از طریق این فناوری جدید، از تصویربرداری فلورسنت برای ردیابی پروتیین ها و سایر مولکول ها در سلول ها و بافت ها استفاده کرده اند.
این فناوری با برچسب زدن (تگ کردن) مولکول ها با رنگ هایی که زیر انواع خاص نور می درخشند، کار می کند.

تصویربرداری فلورسنت می تواند به درک این که کدام یک از مولکول ها هنگام سرطان و یا سایر بیماری ها در مقادیر زیادی تولید می شوند، کمک کند؛ اطلاعاتی که ممکن است برای تشخیص و یا معرفی اهداف احتمالی داروهای درمانی مفید باشد.

اسکات فریزر استاد دانشگاه ساوثرن کالیفرنیا گفت: فناوری HySP زمان محاسبه بسیار کمی دارد و با استفاده از آن نیازی به ابزارهای تصویربرداری گران قیمت نداریم.

وی افزود: این احتمال وجود دارد که روزی پزشکان از HySP برای آنالیز تصاویر ضایعات پوستی گرفته شده توسط تلفن همراه به منظور تشخیص سرطانی بودن احتمالی آنها استفاده کنند؛ با استفاده از این فناوری می توانیم تعیین کنیم که آیا این ضایعات در طول زمان تغییر رنگ و یا شکل داده اند یا خیر.

پزشکان نیز در آن صورت می توانند بیمار را بیشتر معاینه کنند تا از تشخیص و واکنش مناسب مطمئن شوند.
این تحقیق در مجله Nature Methods منتشر شده است.