مکمل ویتامین D و کاهش عفونت و مرگ و میر ناشی از COVID-19

جهان در چنگ همه گیری COVID-19 است. اقدامات بهداشت عمومی که علاوه بر قرنطینه می تواند خطر عفونت و مرگ را کاهش دهد ، بسیار ضروری است. این مقاله به بررسی نقش ویتامین D در کاهش خطر عفونت دستگاه میپردازد. ارتباط بالقوه ای بین سطح متوسط ویتامین D در کشورهای مختلف با موارد و مرگ و میر ناشی از COVID-19 وجود دارد.

.

ویتامین D می تواند از طریق چندین مکانیسم خطر عفونت را کاهش دهد. این مکانیسم ها شامل القای کاتلیسیدین ها (cathelicidins)  و دفنسین ها (defensins) است که می تواند سرعت تکثیر ویروس را کاهش دهد و غلظت سیتوکین های پیش التهابی را که باعث ایجاد التهاب می شود و به بافت ریه ها آسیب می رساند را کاهش دهد. همچنین غلظت سیتوکین های ضد التهاب از این طریق افزایش می یابد.

 .

چندین مطالعه مشاهده ای و بالینی نشان داده است که مکمل ویتامین D خطر آنفلوانزا را کاهش می دهد. شواهدی که از نقش ویتامین D در کاهش خطر ابتلا به COVID-19 پشتیبانی می کند شامل شیوع آن در زمستان است، زمانی که غلظت ۲۵-هیدروکسی ویتامین D در کمترین حد است. مشخص شده است که کمبود ویتامین D در ایجاد سندرم دیسترس حاد تنفسی نقش دارد. افزایش میزان مرگ و میر با افزایش سن و همراهی با بیماری مزمن که هر دو با غلظت پایین ۲۵-هیدروکسی ویتامین D همراه هستند، شاهد دیگری بر نقش ویتامین د است.

.

برای کاهش خطر عفونت ، توصیه می شود افرادی که در معرض آنفلوانزا و / یا COVID-19 هستند مصرف روزانه ۱۰۰۰۰ واحد ویتامین D3 را برای چند هفته در نظر بگیرند تا به سرعت غلظت ۲۵-هیدروکسی ویتامین افزایش یابد . بعد از آن این میزان به ۵۰۰۰ واحد در روز کاهش می یابد. هدف افزایش ۲۵-هیدروکسی ویتامین D به بالای ۴۰-۶۰ نانوگرم در میلی لیتر (۱۰۰-۱۵۰ نانومول در لیتر) میباشد. برای درمان افرادی که به COVID-19 آلوده می شوند ، دوزهای بالاتر ویتامین D3 می تواند مفید باشد.

منبع:

Evidence that Vitamin D Supplementation Could Reduce Risk of Influenza and COVID-19 Infections and Deaths

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *